17.03.2009

Gäst: Liten Viking i stor tall




Ångest, ångest, ångest. Den här tallen hade ni tänkt hugga ner va?! Det går tyvärr inte för hon som är i tallen bor i tallen. Var har ni yxorna då, korkskallar? Den här tallen skymmer väl sikten. Eller tänkte ni ha den till båtbygge? Pucko, pucko, pucko. Det blir det inget av, eller också får ni henne här på köpet för hon och tallen här hör ihop, förstår ni! Då får ni minsann den här som galjonsfigur. Längst fram på skeppet står hon. Istället för något stort drakhuvud indränkt i blod. Så står hon när ni drar ut på plundringståg. Ha!


Komma här och påstå att däruppe i trädet kan du inte bo för det ska huggas ner kallblodigt och användas till både det ena och det andra. Fråga berget där vad det har att säga om saken. Fråga solen och vinden. Fråga självaste tallen så ska ni nog få höra att det här trädet ska nämligen inte alls huggas ner för där ska den här lilla vikingen bo. Jag!


Jag har hört att förr i tiden bodde folk väldigt primitivt. Exempelvis i grottor. Jag är tacksam för att jag lever i vår moderna tid för jag har så väldigt svårt för att vistas inne i små bergrum. Det ger mig ångest. Att vara omgiven av stenväggar som är kalla och ibland till och med fuktiga. Jag trivs mycket bättre i trähus. Timmer. Helst ska det vara långhus så att man kan bo flera familjer tillsammans. Ensamhet ger mig ångest. Nackdelen med trä är att det lätt kan ta eld. Det är det första jag tänker på när det plundras utanför. Bara de inte bränner ner huset. Hellre blir jag våldtagen och bortförd som träl till främmande länder. Tanken på att brännas inne ger mig en oerhörd ångest.


Vänta nu! Troligast är det väl därför ni har kommit hit. För att härja. Ångest, ångest, ångest. Ta allt ni vill ha, det blir ni nog inte rika på. Åk och sälj det i Konstantinopel så är ni smarta. Men försöker ni tända eld på tallen här så kan lilla vikingen intyga att det kommer väcka en viss inneboende träguds vrede. Det blir troligtvis rätt så obekvämt för er. Ja, men skyll inte på den här lilla vikingen. Lilla vikingen har inte hittat på reglerna. Lilla vikingen är inte ens en del av befolkningen, lilla vikingen är bara en människohalva. Dessutom är lilla vikingen född till träl men nu är lilla vikingen fågelfri. Fråga inte hur det gick till. Hursomhelst är det ingen som kan hitta lilla vikingen på det här utomordentliga gömstället. Om inte ni förstås springer iväg till närmaste hövding och snubblar ur er det ni vet. Men det skulle ni inte våga för då kommer lilla vikingen här efter er med släggan. Ha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar